DLA MEDIÓW

Plakat Universitas Cantat 2017XIII Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich „Universitas Cantat 2017”
kwiecień-maj; koncerty główne 23.04-21.05.2017
www.cantat.amu.edu.pl

 

Już 23 kwietnia koncertami w Poznaniu rozpocznie się XIII Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich „Universitas Cantat 2017”. Wzorem poprzedniej edycji, w tym roku festiwal trwać będzie przez cały miesiąc – a wielki finał z udziałem zespołów z USA, Ukrainy, Serbii, Rosji, Węgier, Białorusi, Macedonii, Polski oraz orkiestry z Turcji odbędzie się w dniach 17-20 maja br. Poznań, Września, Wągrowiec, Owińska, Przeźmierowo, Kalisz, Grodzisk Wielkopolski, Murowana Goślina – właśnie tam będzie można podziwiać polskie i zagraniczne chóry. Wstęp na wszystkie koncerty jest darmowy. Szczegóły na www.cantat.amu.edu.pl oraz na Facebooku.

Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich „Universitas Cantat” od 1998 roku gromadzi w Poznaniu (początkowo co roku, od 2003 r. – co dwa lata) najlepsze uniwersyteckie chóry i zespoły wokalne z całego świata. Są to młodzi ludzie z przeróżnych uczelni – muzycznie utalentowani, aktywni i otwarci na nowe przyjaźnie oraz wymianę kulturowych doświadczeń. Festiwalowe spotkania dają im możliwość zaprezentowania się zarówno przed innymi chórami, jak i przed coraz bardziej zainteresowanym chóralistyką na światowym poziomie wielkopolskim audytorium.  

Podczas dotychczasowych dwunastu edycji publiczność miała okazję podziwiać ponad 110 chórów z ponad 30 krajów, w tym z tak odległych zakątków świata, jak Rosja (Irkuck), USA, Meksyk, Brazylia, Portoryko, Filipiny, RPA czy Ekwador. Od początku istnienia imprezy jej organizacją zajmuje się Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Chór Kameralny UAM oraz Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru Kameralnego UAM. Dyrektorem festiwalu jest prof. Krzysztof Szydzisz.

Wszystkie dotychczasowe edycje „Universitas Cantat” obfitowały w atrakcje zarówno dla uczestników, jak i słuchaczy, trzynasta odsłona festiwalu zapowiada się szczególnie ciekawie, a zmiany w organizacji wydarzenia pozwolą uczestnikom na wysłuchanie wszystkich prezentacji głównych w Auli UAM. Uczestnikami festiwalu, oprócz gości z zagranicy, także znane zespoły działające przy wielkopolskich uczelniach: Paderewski Chamber Choir - Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Poznaniu, Chór Coro da Camera Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Big Band Akademii Muzycznej w Poznaniu, Zespół Solistek Chóru Kameralnego UAM, Schola gregoriańska „Inclina Aurem” Kleryków Arcybiskupiego Seminarium Duchownego w Poznaniu (Wydziału Teologicznego UAM), Poznański Chór Polihymnia Akademii Wychowania Fizycznego im. E. Piaseckiego, Chór Akademicki UAM, Chór Politechniki Poznańskiej „Volantes Soni”, Chór Żeński Sonantes Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Chór Akademicki UAM, Orkiestrę Kameralną UAM, Chór Kameralny Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu UAM w Poznaniu i, oczywiście, od początku zaangażowany w organizację festiwalu Chór Kameralny Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu.

Koncerty festiwalowe odbywają się jak zwykle w słynącej ze znakomitej akustyki Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (będącej także salą Filharmonii Poznańskiej), a ponadto w innych salach koncertowych i kościołach Wielkopolski – w Poznaniu, Wrześni, Wągrowcu, Kaliszu, Murowanej Goślinie, Tarnowie Podgórnym, Owińskach czy Grodzisku Wielkopolskim. Uczestnicy festiwalu przygotowują m.in. utwory ukazujące ich rodzimą muzykę.

„Universitas Cantat” zawsze dba o promocję współczesnej polskiej muzyki chóralnej – podczas poprzednich koncertów finałowych zabrzmiały: w 1998 r. Litania ad Spiritus Sanctum Zbigniewa Kozuba, w 1999 r. – Angelus Wojciecha Kilara, w 2000 r. – Beati Estis Zbigniewa Kozuba, w 2001 r. Ad Iuventatem Marka Jasińskiego, w 2002 r. – symfonia Nihil homine Mirabilius Krzesimira Dębskiego, w 2003 r. – II symfonia Ver Redit Krzesimira Dębskiego, w 2005 r. – symfonia Festinemus amare homines Pawła Łukaszewskiego, w 2007 r. – Raptus Europae Marka Jasińskiego, w 2009 r. Exegi monumentum aere perennius Romualda Twardowskiego, w 2011 r. Amor vincit Miłosza Bembinowa oraz w 2013 r. Origo Mundi Jacka Sykulskiego. W większości były to dzieła napisane specjalnie dla festiwalu.

Podczas XII edycji zabrzmiało w wykonaniu kilkuset uczestników festiwalu oraz Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Maestry Agnieszki Duczmal Arion na chór mieszany i orkiestrę smyczkową – dzieło Zuzanny Koziej, studentki kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, która wygrała zorganizowany przez „Universitas Cantat” Konkurs Kompozytorski na Dzieło Finałowe.

W 2017 roku kompozytorem utworu finałowego będzie ponownie Miłosz Bembinow, który stworzył dzieło Amor i Psyche do tekstu mitu wg  Apulejusza. „Amor et Psyche” na chór, big-band i smyczki ma stanowić nową propozycję dla poznańskiej i międzynarodowej publiczności. Miłosz Bembinow tym razem postanowił wybrać za kanwę literacką swojego dzieła epizod mitologiczny w łacińskim ujęciu Apulejusza („Metamorfozy). Narracja mitu zbudowana zostanie środkami bardziej i mniej bezpośrednimi. Kompozytor za cel stawia sobie zbudowanie nowoczesnego pomostu między warstwą semantyczną, a współczesnym odbiorcą, oczekującym możliwie komunikatywnego języka muzycznego. Kompozytorowi nieobce jest użycie m.in. współczesnych środków ekspresji wokalnej (szept, mowa, krzyk), ale także tradycyjnej melodyki, czy rzetelnie brzmiącej harmonii. Sama implementacja big-bandu do obsady dzieła służyć ma podkreśleniu ponadsemantycznego wymiaru muzyki. Kojarzona z amerykańską muzyką połowy XX wieku stylistyka big-bandu zostanie zderzona ze współczesnym traktowaniem instrumentów smyczkowych i wielkiego chóru festiwalowego. Z całą pewnością „Amor et Psyche” stanie się więc bardzo oryginalną pozycją w literaturze wokalno-instrumentalnej.

Festiwal „Universitas Cantat” (i rzesza wolontariuszy pracujących przy każdej jego odsłonie) jest dowodem na to, że muzyczne fascynacje w zakresie chóralistyki są czymś uniwersalnym. Spotkania młodych ludzi prowadzą do zawierania nowych znajomości, a multikulturowość jest inspiracją dla słuchaczy.

W edycji 2017 odbędą się także dodatkowe wydarzenia pod patronatem festiwalu:

  • W dniach 17-20 maja w Sali lustrzanej Auli UAM odbędzie się wystawa plastyczna artystów związanych z kaliskim Wydziałem Pedagogiczno – Artystycznym UAM: dr Agnieszki Godszling – tkanina artystyczna, dr Jerzego Wypycha – rysunek na płytach metalowych, oraz dr Izabeli Rudzkiej – malarstwo. Przed koncertem Finałowym w dniu 20 maja o godz. 18.30 odbędzie się finisaż wystawy i spotkanie z twórcami.

  • Warsztaty dla zespołów liturgicznych, działających przy duszpasterstwach akademickich. Będą to autorskie zajęcia z udziałem kompozytorów: Pawła Bębenka i Jakuba Tomalaka. Warsztaty odbędą się w dniach 20-21 maja, a finałem będzie wspólne muzykowanie oraz oprawa Mszy św. W kościele oo. Franciszkanów na Placu Bernardyńskim w Poznaniu chóru i Orkiestry Kameralnej UAM pod dyrekcją kompozytorów.

  • Ponadto, na Wydziale Pedagogiczno – Artystycznym  UAM w Kaliszu odbędzie się Ogólnopolski Konkurs Chórów Szkół Średnich w dn. 27 maja 2017 r.

MATERIAŁY DO POBRANIA:

 

Notki prasowe:

  1.     

  2.     

  3.                                

 

Plakat Universitas Cantat 2017:

   
                        


Zdjęcia

ZDJĘCIE 1  

 (fot. Przemysław Błoch)

ZDJĘCIE 2 


KONTAKT

 

Dyrektor Festiwalu
prof. Krzysztof Szydzisz
tel.: +48 608 30 70 30


Wicedyrektor Festiwalu
dr Joanna Piech-Sławecka
tel.: +48 604 525 554

 

Biuro Festiwalu  adres
ul. Św. Marcin 78, 61-809 Poznań, Poland

www: www.cantat.amu.edu.pl
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 


ORGANIZATORZY


 

SPONSORZY

 sww logo

projekt dofinansowano ze środków Miasta Poznania