Utwór Finałowy 2017

bane www UC24

logo CFN

UC24 mobile

fot. A. Barcz, W. Druszcz

 

Miłosz Bembinow
"Amor et Psyche"
na chór, big-band i orkiestrę smyczkową

KONCERT FINAŁOWY UNIVERSITAS CANTAT 2017

20 maja (sob.), Aula UAM, ul. Wieniawskiego 1, godz. 19.00

 

"Amor et Psyche" na chór, big-band i smyczki ma stanowić nową propozycję dla poznańskiej i międzynarodowej publiczności. Miłosz Bembinow tym razem postanowił wybrać za kanwę literacką swojego dzieła epizod mitologiczny w łacińskim ujęciu Apulejusza ("Metamorfozy"). Kompozytor za cel stawia sobie zbudowanie nowoczesnego pomostu między warstwą semantyczną a współczesnym odbiorcą, oczekującym możliwie komunikatywnego języka muzycznego przy użyciu m.in. współczesnych środków ekspresji wokalnej (szept, mowa, krzyk), ale także tradycyjnej melodyki, czy rzetelnie brzmiącej harmonii. Sama implementacja big-bandu do obsady dzieła służyć ma podkreśleniu ponadsemantycznego wymiaru muzyki. Kojarzona z amerykańską muzyką połowy XX wieku stylistyka big-band zostanie zderzone ze współczesnym traktowaniem instrumentów smyczkowych i wielkiego chóru festiwalowego.

 

Miłosz Bembinow – ur. 1978, kompozytor, dyrygent, pedagog, laureat konkursów kompozytorskich, stypendysta Rządu Bawarskiego oraz Ministra Kultury RP. Obecnie adiunkt w Katedrze Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Dorobek twórczy Bembinowa obejmuje zarówno utwory kameralne, orkiestrowe i oratoryjne, jak też muzykę rozrywkową, filmową i teatralną. Jego kompozycje wykonywane były w większości krajów europejskich, krajach Ameryki Północnej i Południowej oraz w Azji. Muzyka tego kompozytora doczekała się setek wykonań. Utwory te były także prezentowane przez rozmaite rozgłośnie radiowe i telewizyjne oraz zostały wydane na 36 płytach kompaktowych. Kilka spośród tych płyt otrzymało nagrody „Fryderyk”, „Złoty Orfeusz” oraz osiągnęło status złotych i platynowych albumów. 

Do licznych interpretatorów muzyki Miłosza Bembinowa należą m. in. tacy artyści jak Agnieszka Duczmal, Jerzy Maksymiuk, Wiesław Ochman, czy zespoły The King’s Singers, BBC Singers, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus”, Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Polski Chór Kameralny oraz Chór Narodowego Forum Muzyki. Od ponad 20 lat Bembinow jest animatorem życia muzycznego, działaczem szeregu stowarzyszeń i fundacji – ostatnio m.in. Związku Kompozytorów Polskich i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Więcej informacji: www.bembinow.com

 

Nota prof. Sylwestra Dworackiego (filologa klasycznego):

Kropla wrzącego oleju

Opowieść o Amorze i Psyche zajmuje 1/6 powieści Apulejusza (II w.): Metamorfozy albo złoty osioł. W samym dziele nie ma ona wpływu na bieg akcji i mogłoby jej tam nie być. Ale dobrze, że jest, bo jest to jedyne źródło niezwykłej historii syna Wenery, który miał upokorzyć ziemską dziewczynę, ale urzeczony jej urodą sam się w niej zakochał. Nie ma jednak prostych rozwiązań w tego rodzaju przygodach miłosnych. Pod wpływem zazdrosnych sióstr Psyche decyduje się postąpić zupełnie odwrotnie, niż życzył sobie tajemniczy, bo tylko pod osłoną nocy zjawiający się kochanek. I wszystko byłoby dobrze, gdyby nie kropla wrzącego oleju (stilla ferventis olei), która spadła na ciało kochanka, śpiącego po miłosnych igraszkach. Amor znika (Apulejusz najczęściej nazywa go Kupidynem), a Psyche robi wszystko, by go odnaleźć. Jak to zwykle bywa w baśni, naraża się na szereg niebezpieczeństw, ale dzięki spotykanej po drodze życzliwości i pomocy osiąga upragniony cel i na zawsze łączy się ze swym boskim kochankiem.

W dziejach wielkich miłości opisanych w literaturze starożytnej istotną rolę odgrywały niekiedy strzały Amora, innym razem spojrzenia miłosne inspirowane działaniem bogów. Apulejusz natomiast momentem przełomowym w historii kochanków uczynił kroplę wrzącego oleju. Historia Amora i Psyche współcześnie odbija się echem w muzyce, poezji i sztuce w dziełach, którym artyści dają tytuł „Piękna i Bestia”. Bestia zawsze okazuje się pięknym młodzieńcem, bo nie może być inaczej, gdy dziewczyna promieniuje boską urodą.

 

KONCERT BEZPŁATNY, OBOWIĄZUJĄ WEJŚCIÓWKI

Sposoby rejestracji:

- samodzielna rejestracja i wydruk wejściówki: www.cantat.amu.edu.pl (rejestracja on-line)

- Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. – podanie nazwiska, ilości miejsc (do odebrania w czasie koncertów głównych 17-20 maja w Auli UAM

- telefonicznie: 604 525 554

KONTAKT

Dyrektor Festiwalu
prof. Krzysztof Szydzisz
tel.: +48 608 30 70 30


Wicedyrektor Festiwalu
Prof. UAM dr hab. Joanna Piech–Sławecka
tel.: +48 604 525 554

 

CODE

Biuro Festiwalu  adres
Collegium Martineum, ul. Św. Marcin 78,
61-809 Poznań, Poland

www: www.cantat.amu.edu.pl
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 


ORGANIZATORZY


loogo CK

 

SPONSORZY

logo ZAIKS  sww logo

logo Poznan

projekt dofinansowano ze środków Miasta Poznania

logo MKIDN

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

logo MSZ

Zadanie publiczne współfinansowane przez
Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP
w ramach konkursu Dyplomacja Publiczna 2017
– komponent II Wymiar wschodni polskiej polityki zagranicznej 2017.

PARTNER PROJEKTU

European Music festival for Young People in Neerpelt

logo European Music festival for Young People in Neerpelt 

Choral Festival Network the international network for choral competitions and festivals

CFN Logo