DLA MEDIÓW 2017

Plakat Universitas Cantat 2017XIII Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich „Universitas Cantat 2017”
kwiecień-maj; koncerty główne 23.04-21.05.2017
www.cantat.amu.edu.pl

 

Już 23 kwietnia koncertami w Poznaniu rozpocznie się XIII Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich „Universitas Cantat 2017”. Wzorem poprzedniej edycji, w tym roku festiwal trwać będzie przez cały miesiąc – a wielki finał z udziałem zespołów z USA, Ukrainy, Serbii, Rosji, Węgier, Białorusi, Macedonii, Polski oraz orkiestry z Turcji odbędzie się w dniach 17-20 maja br. Poznań, Września, Wągrowiec, Owińska, Przeźmierowo, Kalisz, Grodzisk Wielkopolski, Murowana Goślina – właśnie tam będzie można podziwiać polskie i zagraniczne chóry. Wstęp na wszystkie koncerty jest darmowy. Szczegóły na www.cantat.amu.edu.pl oraz na Facebooku.

Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich „Universitas Cantat” od 1998 roku gromadzi w Poznaniu (początkowo co roku, od 2003 r. – co dwa lata) najlepsze uniwersyteckie chóry i zespoły wokalne z całego świata. Są to młodzi ludzie z przeróżnych uczelni – muzycznie utalentowani, aktywni i otwarci na nowe przyjaźnie oraz wymianę kulturowych doświadczeń. Festiwalowe spotkania dają im możliwość zaprezentowania się zarówno przed innymi chórami, jak i przed coraz bardziej zainteresowanym chóralistyką na światowym poziomie wielkopolskim audytorium.  

Podczas dotychczasowych dwunastu edycji publiczność miała okazję podziwiać ponad 110 chórów z ponad 30 krajów, w tym z tak odległych zakątków świata, jak Rosja (Irkuck), USA, Meksyk, Brazylia, Portoryko, Filipiny, RPA czy Ekwador. Od początku istnienia imprezy jej organizacją zajmuje się Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Chór Kameralny UAM oraz Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru Kameralnego UAM. Dyrektorem festiwalu jest prof. Krzysztof Szydzisz.

Wszystkie dotychczasowe edycje „Universitas Cantat” obfitowały w atrakcje zarówno dla uczestników, jak i słuchaczy, trzynasta odsłona festiwalu zapowiada się szczególnie ciekawie, a zmiany w organizacji wydarzenia pozwolą uczestnikom na wysłuchanie wszystkich prezentacji głównych w Auli UAM. Uczestnikami festiwalu, oprócz gości z zagranicy, także znane zespoły działające przy wielkopolskich uczelniach: Paderewski Chamber Choir - Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Poznaniu, Chór Coro da Camera Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Big Band Akademii Muzycznej w Poznaniu, Zespół Solistek Chóru Kameralnego UAM, Schola gregoriańska „Inclina Aurem” Kleryków Arcybiskupiego Seminarium Duchownego w Poznaniu (Wydziału Teologicznego UAM), Poznański Chór Polihymnia Akademii Wychowania Fizycznego im. E. Piaseckiego, Chór Akademicki UAM, Chór Politechniki Poznańskiej „Volantes Soni”, Chór Żeński Sonantes Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Chór Akademicki UAM, Orkiestrę Kameralną UAM, Chór Kameralny Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu UAM w Poznaniu i, oczywiście, od początku zaangażowany w organizację festiwalu Chór Kameralny Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu.

Koncerty festiwalowe odbywają się jak zwykle w słynącej ze znakomitej akustyki Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (będącej także salą Filharmonii Poznańskiej), a ponadto w innych salach koncertowych i kościołach Wielkopolski – w Poznaniu, Wrześni, Wągrowcu, Kaliszu, Murowanej Goślinie, Tarnowie Podgórnym, Owińskach czy Grodzisku Wielkopolskim. Uczestnicy festiwalu przygotowują m.in. utwory ukazujące ich rodzimą muzykę.

„Universitas Cantat” zawsze dba o promocję współczesnej polskiej muzyki chóralnej – podczas poprzednich koncertów finałowych zabrzmiały: w 1998 r. Litania ad Spiritus Sanctum Zbigniewa Kozuba, w 1999 r. – Angelus Wojciecha Kilara, w 2000 r. – Beati Estis Zbigniewa Kozuba, w 2001 r. Ad Iuventatem Marka Jasińskiego, w 2002 r. – symfonia Nihil homine Mirabilius Krzesimira Dębskiego, w 2003 r. – II symfonia Ver Redit Krzesimira Dębskiego, w 2005 r. – symfonia Festinemus amare homines Pawła Łukaszewskiego, w 2007 r. – Raptus Europae Marka Jasińskiego, w 2009 r. Exegi monumentum aere perennius Romualda Twardowskiego, w 2011 r. Amor vincit Miłosza Bembinowa oraz w 2013 r. Origo Mundi Jacka Sykulskiego. W większości były to dzieła napisane specjalnie dla festiwalu.

Podczas XII edycji zabrzmiało w wykonaniu kilkuset uczestników festiwalu oraz Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Maestry Agnieszki Duczmal Arion na chór mieszany i orkiestrę smyczkową – dzieło Zuzanny Koziej, studentki kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, która wygrała zorganizowany przez „Universitas Cantat” Konkurs Kompozytorski na Dzieło Finałowe.

W 2017 roku kompozytorem utworu finałowego będzie ponownie Miłosz Bembinow, który stworzył dzieło Amor i Psyche do tekstu mitu wg  Apulejusza. „Amor et Psyche” na chór, big-band i smyczki ma stanowić nową propozycję dla poznańskiej i międzynarodowej publiczności. Miłosz Bembinow tym razem postanowił wybrać za kanwę literacką swojego dzieła epizod mitologiczny w łacińskim ujęciu Apulejusza („Metamorfozy). Narracja mitu zbudowana zostanie środkami bardziej i mniej bezpośrednimi. Kompozytor za cel stawia sobie zbudowanie nowoczesnego pomostu między warstwą semantyczną, a współczesnym odbiorcą, oczekującym możliwie komunikatywnego języka muzycznego. Kompozytorowi nieobce jest użycie m.in. współczesnych środków ekspresji wokalnej (szept, mowa, krzyk), ale także tradycyjnej melodyki, czy rzetelnie brzmiącej harmonii. Sama implementacja big-bandu do obsady dzieła służyć ma podkreśleniu ponadsemantycznego wymiaru muzyki. Kojarzona z amerykańską muzyką połowy XX wieku stylistyka big-bandu zostanie zderzona ze współczesnym traktowaniem instrumentów smyczkowych i wielkiego chóru festiwalowego. Z całą pewnością „Amor et Psyche” stanie się więc bardzo oryginalną pozycją w literaturze wokalno-instrumentalnej.

Festiwal „Universitas Cantat” (i rzesza wolontariuszy pracujących przy każdej jego odsłonie) jest dowodem na to, że muzyczne fascynacje w zakresie chóralistyki są czymś uniwersalnym. Spotkania młodych ludzi prowadzą do zawierania nowych znajomości, a multikulturowość jest inspiracją dla słuchaczy.

W edycji 2017 odbędą się także dodatkowe wydarzenia pod patronatem festiwalu:

  • W dniach 17-20 maja w Sali lustrzanej Auli UAM odbędzie się wystawa plastyczna artystów związanych z kaliskim Wydziałem Pedagogiczno – Artystycznym UAM: dr Agnieszki Godszling – tkanina artystyczna, dr Jerzego Wypycha – rysunek na płytach metalowych, oraz dr Izabeli Rudzkiej – malarstwo. Przed koncertem Finałowym w dniu 20 maja o godz. 18.30 odbędzie się finisaż wystawy i spotkanie z twórcami.

  • Warsztaty dla zespołów liturgicznych, działających przy duszpasterstwach akademickich. Będą to autorskie zajęcia z udziałem kompozytorów: Pawła Bębenka i Jakuba Tomalaka. Warsztaty odbędą się w dniach 20-21 maja, a finałem będzie wspólne muzykowanie oraz oprawa Mszy św. W kościele oo. Franciszkanów na Placu Bernardyńskim w Poznaniu chóru i Orkiestry Kameralnej UAM pod dyrekcją kompozytorów.

  • Ponadto, na Wydziale Pedagogiczno – Artystycznym  UAM w Kaliszu odbędzie się Ogólnopolski Konkurs Chórów Szkół Średnich w dn. 27 maja 2017 r.

MATERIAŁY DO POBRANIA:

 

Notki prasowe:

  1.     

  2.     

  3.                                

 

Plakat Universitas Cantat 2017:

   
                        


Zdjęcia

ZDJĘCIE 1  

 (fot. Przemysław Błoch)

ZDJĘCIE 2 


CONTACTO

 

Director del Festival
prof. Krzysztof Szydzisz
tel.: +48 608 30 70 30


Vicedirectora del Festival
dr Joanna Piech-Sławecka
tel.: +48 604 525 554

 

Address of the Festival Office
Św. Marcin 78, 61-809 Poznań, Poland

www: www.cantat.amu.edu.pl
e-mail: Esta dirección de correo electrónico está siendo protegida contra los robots de spam. Necesita tener JavaScript habilitado para poder verlo.

 


ORGANIZADORES

 

Cofinanciado por

 

PARTNER PROJEKTU

European Music festival for Young People in Neerpelt